آموزش ریاضی چناران

بانک سوال ریاضی راهنمایی و مطالب خواندنی ریاضی

آموزش ریاضی چناران

بانک سوال ریاضی راهنمایی و مطالب خواندنی ریاضی

سخن ریاضیدانان


(ژاکوبی) با وجود اهمیتی که کاربرد ریاضیات دارد اما این کار نباید ملاک ارزش گذاری آن باشد. (هیلبرت) به نظر میرسد معمار بزرگ جهان ریاضیدان است.(جینز)زندگانی به این درد می خورد که انسان به دو کار مشغول گردد : اول : ریاضی بخواند. دوم : ریاضی درس بدهد. (پواسون) در هر چیز از جمله یک نظریه ریاضی زیبایی را میتوان درک کرد اما نمی توان توضیح داد. (کیلی) چنین به نظر می رسد که ریاضیات حس جدیدی غیر از احساسات عادی به ریاضیدان می بخشد.

معماها و بازیهای ریاضی : چگونه ؟


از معماها و بازیهای ریاضی به عنوان شیوه ای جالب و آموزنده برای آموزش ریاضی یاد می شود ، شیوه ای جالب که اشتیاق و هیجان و مهارت ها را در کلاس درس می سازد .
بازیها و سرگرمیهای ریاضی با روشی غیرمستقیم دانش آموز را علاقه مند می کند تا روی مسائل جالب فکر کند و راه حل ها را حدس بزند .
آنچه پیرامون این بازیها و سرگرمیها مهم است اینست که آنها را به درستی شناخته و از قبل با زمینه ریاضی آنها آشنا باشیم .روشن است که در معما ها و بازیهای ریاضی که به درستی استفاده می شوند ، همیشه یک زمینه ریاضیاتی اساسی هست که توسط آنها در حال کشف شدن یا شکل گرفتن است  .
اما در مورد بازیها و سرگرمیهای ریاضی که برای دوره تحصیلی راهنمایی مطرح می شوند رعایت چند نکته ضروری است  .

 اولین نکته توجه به درک عددی دانش آموزان است  .تقویت درک عددی دانش آموزان یکی از اهداف کتاب های ریاضی این مقطع است که باید در معماها و بازیهای ریاضی نیز به آن توجه شود  .
در آموزش ریاضی از درک عددی (Number sense) به عنوان فهم شهودی از اعداد ، اندازه و بزرگی آنها ،روابط آنها و تاثیر عملگرهای ریاضی بر آنها یاد می شود .

حس عددی پایه و اساسی برای تمام مفاهیم و نظریات ریاضی می باشد  .
داستان حس عددی دانش آموز وقتی تامل برانگیز می شود که متوجه می شوید دوره راهنمایی به پایان رسیده است و دانش آموز شما در عبارات جبری ، معادلات و رسم خط دچار مشکل می گردد چون هنوز درک خوبی از چهار عمل اصلی در مجموعه اعداد صحیح برای او شکل نگرفته است.
البته نمی توان منکر تدریجی بودن شم عددی شد اما آیا نمی توان به این فرایند سرعت داد ؟

نکته دیگر اینکه بهتر است بازیها و معماهای ریاضی که برای این دوره خاص مطرح می شوند خودرس باشند .
فعالیت های خودرس (Self-checking activities) نیاز به حضور معلم برای تصحیح یا بازبینی نخواهند داشت ، دانش اموزان به سرعت راه حل را مرور کرده و مشکل خود را برطرف می کنند . فعالیت های خودرس کار معلمان را نیز آسانتر کرده اند .

بازیها و سرگرمیهای ریاضی باید نیم نگاهی به گسترش قدرت خلاقیت دانش آموزان نیز داشته باشند، آنجایی که دانش آموزان به یک راه حل برای معما اکتفا نمی کنند یا بعد از اینکه در بازی یا فعالیت ریاضی متبحر می شوند خود اقدام به ساخت بازیها و فعالیت های مشابه می کنند .

به عنوان آخرین نکته توجه به شکل گیری تفکر نقادانه دانش آموزان ( که یکی از اهداف حل مسئله نیزمی باشد) را نباید فراموش کرد  . یک معمای ریاضی از مسیرهای مختلفی حل می شود  ، دانش آموزان باید راه حل های مختلف را نقد کنند و بهترین راه حل را انتخاب کنند .

ریاضیات راه حل کدام است ؟


دیدگاه های نوین آموزش ریاضی بر اهمیت تفکر و استدلال ، شناخت مفاهیم ریاضی و چگونگی پردازش آنها و تاکید بر فراگیران به مثابه آحاد انسانی تاکید دارد. محققان در عرصه آموزش ریاضی میکوشند تا از منظر درون و برون ریاضی مقوله یاد دهی – یادگیری و حل مسئله را مورد مطالعه قرار دهند.
عدم آشنایی لازم با دانش ، آموزش ریاضی در کشور ، کمبود شدید نیروی متخصص با تحصیلات منظم در این رشته و ورود افراد غیر حرفه ای موجب شده است که این دانش در جایگاه مناسب خود قرار نگیرد و سرفصلهای غیر استاندارد و سلیقه ای بر دروس آموزش ریاضی حاکم و به تدریس کتابهای دبیرستانی در کلاسهای آموزش ریاضی بسنده شود.
بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاهی دوره های کارشناسی و بالاتر رشته‌های ریاضی که به رغم دانش نسبتا خوب ریاضی شان قادر به اداره کلاس درس و موفق در امر یاد دهی ریاضی نیستند و با آزمون و خطا تجربه لازم را بدست می آورند. در واقع باید اذعان کرد که ریاضی دانستن و برخورداری از دانش ریاضی یک مقوله است ، در حالی که تدریس ریاضیات مقوله ای دیگر. هرچند که این دو با یکدیگر در تعاملند.

 

ادامه این مطلب را بخوانید .

ادامه مطلب ...

دوچرخه


یک روز بچه ایی به مادرش گفت : مادر عدد یک خیلی کمه؟

مادر جواب داد :بله عزیزم عدد یک خیلی کمه؟
بچه گفت :مادر خودت میگی خیلی کمه ها....
اگر گفتید بچه چکار کرد؟
...

بچه زد زیر گریه و گفت :  مادر من فقط یه دونه دوچرخه دارم

تصاویر جدید زیباسازی وبلاگ , سایت پیچک » بخش تصاویر زیباسازی » سری پنجم www.pichak.net کلیک کنید

نرم افزار ریاضی کارگاه حساب

نرم افزار کارگاه حساب رهیار 
 
دانلود کنید: نرم افزار ریاضی کارگاه حساب
 Mathematic's Workroom V:1.0
 
توی ایام عید فرصتی پیش اومد تا یکی از برنامه هایی رو که خیلی وقت بود میخواستم کاملش کنم به اتمام برسونم.و به عنوان هدیه نوروزی تقدیم شما دوستان کنم.
نرم افزار ریاضی کارگاه حساب کاری از سایت رهیاراین برنامه ویژه مقطع ابتدایی و  راهنمایی هست،
 و به شکل یک بازی زمان دار طراحی شده و در اون سئوالهایی از چهار عمل اصلی ریاضی(جمع و تفریق و ضرب وتقسم) پرسیده میشه و کاربر باید با توجه به دو عدد و حاصل جواب تشخیص بده که از کدوم عمل اصلی استفاده شده!و هرچه سریعتر عمل کنه به تعداد بیشتری سئوال میتونه جواب بده و امتیاز بیشتری بگیره
به عبارتیMathematic's Workroom V:1.0 آموخته های حساب دانش آموز رو به چالش میکشه! و سرعت عمل و در عین حال دقت  او در جواب دادن رو بالا می بره.
سئوالات بشکل تصادفی انتخاب میشوند و در هر آزمون کاربر با سئوالات منحصر به فردی مواجه میشه که با دفعه قبل فرق میکنه  و این از یکنواختی و کسالت ذاتی انجام تکلیف ریاضی  کم میکنه.امیدوارم استفاده کنید و خوشتون بیاد
به اساتید و دبیران ریاضی توصیه میکنم برای شاگردانی که در جدول ضرب و حساب اعداد ضعیف هستند از این بازی ریاضی استفاده کنند.
مثل همیشه مشتاق شنیدن و خوندن نظرات و پیشنهادات شما عزیزان هستم.
دانلود نرم افزار Mathematic's Workroom V:1.0
لینک دانلود اصلاح شد!
(حجم یک مگابایت)دانلود کنید


برگرفته از سایت دوست عزیز من محسن :  http://rahyar.mihanblog.com

نرم افزار ساده آموزش ریاضی به کودکان


Kids_Learning_Math_3.1_[www.MihanDownload.com].jpgامروزه به طور کلی نرم افزار های کمک آموزشی از علاقه مندان بیشتری نسبت به کتب و دروس کمک آموزشی برخوردارند زیرا کار با اینگونه نرم افزارهای بسیار ساده تر بوده و کاربر به راحتی می تواند با چند کلیک ساده مراحل آموزش مورد نظر خود را سپری کند. از همین رو امروز در سایت میهن دانلود نرم افزاری را برایتان آماده کرده ایم که مخصوص آموزش درس ریاضی به کودکان می باشد. نرم افزار Kids Learning Math نرم افزاری بسیار ساده و جالبی جهت آموزش ریاضی به کودکان می باشد. اکثر نوجوانان و جوانان در هنگام حل مسائل پیچیده درس ریاضی با مشکل رو به رو می شوند و منشآ آنرا نداشتن پایه قوی در این درس بیان می کنند. این نرم افزار از همان سطوح مقدماتی و پایه به کودکان اصول درس ریاضی را آموزش می دهد و آنها را برای مواجه با مسائل پیچیده تر که در آینده با آنها رو به رو خواهند شد آماده تر می کند. همچنین در هنگام آموزش پخش موزیک و سایر ابزارهای سرگرم کننده و جالب خستگی کودک را در حین فراگیری درس برطرف می سازد. همچنین در این نرم افزار انواع ابزارها و وسایل  کمک آموزشی درس ریاضی به صورت شبیه سازی شده قرار گرفته که در هر درس از این ابزراها جهت آموزش بهتر و روانتر استفاده می شود.
توضیحات کامل تر و ویژگیهای نرم افزار در ادامه مطلب موجود است ...


دانلود در ادامه مطلب ...


شعر ریاضی



تابع عشق تورا دامنه اش پیدا نیست

یک به یک هست ولی بهر دلم پوشا نیست

می هراسم که چو معکوس نمایم آنرا

آشکاراشود آن رابطه که پیدا نیست

راستی گر به تو بسیار شوم من نزدیک

عشق پاکت به کجا میل نماید جا نیست

گر تو خواهی که در آغوش تو من جا گیرم

 تابع ، فرد خودت زوج نما   پروانیست

منحنی دلت از راس شکسته است چه باک

که مماس دل من هست ولی آنجا نیست

 رفع ابهام نمودم ز خم لبهایت

پس سخن ساده بگو وقت غم و حاشا نیست

هر چه من روی نمودار رخت گردیدم

 باز یک نقطه بحرانی آن پیدا نیست

من بیچاره اسیر خم گیسوی توام

این چنین تابع بی چون و چرا هر جا نیست

چون سعادت سر و کارش به توابع افتاد

 بیکران تر ز نگاهش به همه دنیا نیست.


منبع :   http://www.math-farzanegan.blogfa.com


خبر بد ...


پدر به پسرش گفت: (راستی صبح چی میخواستی به من بگی؟)
پسر با شرمندگی : نمی خوام شما را بترسونم , ولی امروز صبح معلم ریاضی مان گفت که از

این به بعد هر کسی مساله ریاضی را غلط حل کند , تنبیه می شود

کلیپ آموزشی ریاضی- ضرب چینی

شاید شما برای ضرب های بسیار کوتاه و ساده وقت زیادی قرار دهید که تا در یک برگه دیگر عدد خود را ضرب کنید . اما با این راه به راحتی می توانید در چند ثانیه عدد های چند رقمی را در هم ضرب کنید . این آموزش ریاضی با فرمت ۳gp آماده دانلود شده است .

کلیپ آموزش ضرب و جمع

دانلود آموزش ریاضی | پسورد :

www.bia4clip.com